loading...

پایگاه تخصصی نقد وهابیت

موسسه پژوهشی دارالاعلام لمدرسه اهل البیت(ع)شیراز

بازدید : 50
دوشنبه 28 ارديبهشت 1399 زمان : 18:23

سوال

فتوای ابن تیمیه در حرمت سفر برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) در میان علمای اهل سنت چه واکنشی را در بر داشته است؟

پاسخ

صالحی شامی‌که از علمای شافعی و صاحب کتاب معروف سبل الهدی و الرّشاد در سیره و احوال و آثار نبّوت رسول گرامی‌اسلام (صلی الله علیه وآله) است، درباره فتوای ابن­تیمیه در منع زیارت قبور می­نویسد:

و مشروعیت سفر برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) که درباره آن شیخ تقی الدین سُبکی و شیخ جمال الدین زملکانی و شیخ داوود ابو سلیمان مالکی و دیگران از علما، کتاب نوشته و در آن نظر ابن­تیمیه را که معاصر آنها بوده، رد کرده­اند؛ زیرا او در این مورد نظر زشتی داده است که آب دریاها آن را پاک نمی‌کند... .[1]

این نشان‌دهنده قبح فتاوای ابن­تیمیه در میان علمای مذهب شافعی است که فتوایی چون ممنوعیت سفر برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله)، این‌گونه موجب موضع­گیری ایشان حتی قرن­ها پس از وی می­شود.

ابن‌حجر مکی، از علمای بزرگ مذهب شافعی، درباره ابن­تیمیه می­نویسد:

ابن‌تیمیه بنده­ای است که خداوند او را خوار، گمراه، کور و کر گردانیده است و این مطلبی است که امامانی که فساد احوال و دروغ اقوالش را بیان کرده­اند، به آن تصریح کرده‌اند... و کسی‌که می­خواهد از آن اطلاع پیدا کند، بر اوست که به کلام امام مجتهد که بر امامت و جلالتش و رسیدن به مرتبه اجتهادش اتفاق افتاده، یعنی کسانی چون ابوالحسن سبکی، فرزندش تاج الدین، شیخ امام عزّ بن‌عبدالسلام و جماعتی از علمای هم‌عصر او و غیرآنان از علمای شافعی و مالکی و حنفی مراجعه و نوشته­های آنها را مطالعه کند. او کسی بود که اعتراضش را بر متأخرین صوفیه محصور نکرد، بلکه بر امثال عمر بن‌خطاب و علی بن‌ابی‌طالب نیز همان‌گونه که به آن اشاره خواهیم کرد، اعتراض کرد.

حاصل اینکه کلام او هیچ ارزشی ندارد، بلکه با کمال تأسف به دور انداخته می­شود و اعتقاد ما درباره او این است که او بدعت‌گذار و گمراه و گمراه‌کننده و جاهل و اهل غلوّ است. خداوند با او به عدالتش رفتار کند و ما را از مثل روش و عقیده و کردارش پناه دهد. از برخی سلف خبر داده شده که نزد او یادی از علی بن‌ابی‌طالب شد. او گفت: سیصد مورد اشتباه کرده است.‌‌‌ای کاش می­دانستم اگر به گمان تو علی اشتباه کرده است، از کجا صواب به دست تو رسیده است؟![2]

وی در جای دیگری می­گوید: «من خرافات ابن تیمیة التی لم یقلها عالم قبله و صار بها بین أهل الإسلام مثله، أنّه أنکر الإستغاثة و التوسّل به».[3]

یوسف بن اسماعیل نبهانی شافعی درباره ابن‌تیمیه می­گوید:

بدان‌که من در مورد ابن‌تیمیه و شاگردش ابن‌قیم و ابن‌عبدالهادی معتقدم که از امامان دین و بزرگان علمای مسلمانان بوده­اند که امت محمدی را با علم خود نفع عظیمی‌دادند؛ گرچه در بدعت منع زیارت و استغاثه، نهایت اسائه ادب را کردند و به اسلام و مسلمانان ضررهای بزرگی وارد ساختند. به خدای بزرگ قسم یاد می­کنم که قبل از اطلاع یافتن از کلام آنان در این باب در شئون رسول خدا، گمان نمی­کردم که مسلمانی چنین جرئتی داشته باشد و در مدت چند ماه در ذکر عبارات آنها تفکر می‌کردم و جرئت بر نقل آنها نداشتم؛ گرچه برای رد کردن آنها نیز می­ترسیدم سبب نشر آنها به جهت شدت افتضاح آنها شوم.[4]

این عبارات به‌طور روشن، نظر علمای مذاهب مختلف اسلامی‌را درباره ابن­تیمیه و انحرافات وی روشن می­سازد.

پی نوشت‌ها:

[1]. سبل الهدى والرشاد، ج12، ص384.

[2]. التوسل بالنبی 9 وجهلة الوهابیون، ص234؛ الفتاوی الحدیثیة،ص144.

[3]. الجوهر المنظم، ص148.

[4]. شواهد الحق فی الإستغاثة بسید الخلق، ص 62.

گزارشی از جنبش سنوسیه؛ صوفیان سلفی و سیاسی!
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 44
  • بازدید کننده امروز : 45
  • باردید دیروز : 35
  • بازدید کننده دیروز : 36
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 152
  • بازدید ماه : 330
  • بازدید سال : 940
  • بازدید کلی : 940
  • کدهای اختصاصی