loading...

پایگاه تخصصی نقد وهابیت

موسسه پژوهشی دارالاعلام لمدرسه اهل البیت(ع)شیراز

بازدید : 21
جمعه 8 خرداد 1399 زمان : 20:23

حسن بن فرحان خالدی حسن زغلی مالکی، معروف به حسن فرحان مالکی، اندیشمند و کارشناس تاریخ، سال1390 قمری در منطقه بنی مالک عربستان متولد شد. پس از گذراندن مقاطع ابتدایی و متوسطه به ریاض رفت و در دانشگاه محمد بن سعود، مشغول به تحصیل شد. سال 1412 قمری موفق به دریافت لیسانس از دانشکده دعوت و اعلام این دانشگاه شد. زمانی که در ریاض بود در دروس عالمان وهابی نیز حاضر می‌شد.

در زمینه شغلی، حسن فرحان کارهای زیادی را تجربه کرد، از آن جمله می‌توان به تدریس، مدیریت سایت، کار در تلویزیون، عضوِ محققِ موسوعه تاریخ تعلیم و عضوِ محققِ موسوعه اسبار اشاره کرد. در کنار این مشاغل وی به نگارش مقاله در مجلات و روزنامه‌های مختلف مشغول بود. مجله یمامه، مجله الرشق، روزنامه الیوم، الریاض و البلاد تنها بخشی از مجلات و روزنامه‌هایی است که مقالات حسن فرحان را منتشر کرده اند.

ازآنجا که او در نظرات خود یک آزاد اندیش به شمار می‌آید، بسیاری از نظراتش در عربستان پر مناقشه و بحث برانگیز شده و همواره با مخالفت‌ها و ردیه‌هایی از سوی عالمان سعودی همراه بوده است. لکن حسن فرحان ضمن استقبال از ردیه‌های منطقی و علمی، همچنان بر آرای خود پایبند بوده و تأکید می‌ورزد.

برای مثال حسن فرحان معتقد است، مسأله عدالت صحابه، به طور مطلق صحیح نیست و شواهد تاریخی فراوانی در دست است که حاکی از عادل نبودن برخی از صحابه پیامبر اکرم9 است. بنابراین وی معتقد است ادله قرآنی مورد استدلال قائلان به عدالت همه صحابه، مفید عموم نبوده و کلیت ندارد، بلکه تنها شامل برخی از صحابه می‌شود. همچنین او در مورد معاویه بن ابی سفیان دیدگاه انتقادی داشته و اقدامات او را به ضرر اسلام می‌داند.

طبیعی است، این دست سخنان از سوی حسن فرحان، موجب شود مخالفانی که از ارائه پاسخ منطقی و عقلانی به نظرات او بازمانده بودند، از دایره انصاف خارج شده و سعی کنند او را با زیدی خواندن یا شیعه نامیدن، (عناوینی که حسیاسیت افراطیان وهابی را بر می‌انگیزد) از جامعه علمی‌عربستان طرد کنند.

درپی این گونه اتهامات و تنها به دلیل داشتن عقایدی روشنگرانه و مخالف دیدگاه افراطی وهابیت، او بارها به زندان افتاد. یکی از این موارد، در 17 اکتبر 2014 میلادی رخ داد که طی آن حسن فرحان بدون بیان اتهام و دلیل موجهی، از سوی مقامات حکومتی عربستان، برای سومین بار بازداشت شد. این بازداشت70 روز طول کشید و حسن فرحان پس از آزادی، رسماً در بیانیه‌‌‌ای علت این بازداشت را مسائل فکری و عقیدتی اعلام کرد. وی گفت در مدت بازداشت، بارها توسط بازپرس‌ها به توهین به آیین وهابیت و عقاید وهابیان متهم شده درحالی که او در تمام مدت از عقاید خود دفاع کرده و به این اتهامات با لسان دلیل، پاسخ داده است.

در ایام بازداشت، فرزند او عباس حسن فرحان نیز علت بازداشت پدرش را این گونه عنوان کرد:«پدر من، معارض سیاسی نیست، عضو هیچ گروه سیاسی یا مذهبی معارض نیز نمی‌باشد، بلکه سعایت‌های افراطی‌ها موجب بازداشت پدر من شده است».

آخرین بار در شهریور امسال او مجدداً به دلیل انتقاد از مبانی اعتقادی وهابیان، به زندان افتاده و علاوه بر جریمه ‌ی سنگین نقدی، سایت او و حساب کاربریش در توییتر نیز به حالت تعلیق درآمد تا از انتشار بیشتر افکار و عقاید او جلوگیری شود. این درحالی است که او صرفاً منتقد وهابیت نبوده و هرگونه عقیده افراطی و متعصبانه‌‌‌ای را حتی اگر در سایر مذاهب اسلامی‌باشد، با تکیه به ادله کتاب، سنت و عقل مورد انتقاد قرار داده و سعی در ارائه راهکاری برای اصلاح آن است.

با وجود آزار و اذیت‌های مکرر، از آنجا که حسن فرحان اهل قلم است، بهترین راه مبارزه با عقاید افراطی را در نگارش کتب و مقالات یافته و تاکنون کتب و رسائل متعدد و چالش برانگیزی را منتشر کرده است که ازآن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.[1]

گزیده آثار

۱. حریة الإعتقاد فی القرآن الکریم والسنة النبویة.

۲. داعیة ولیس نبیاً: حسن فرحان در این کتاب به دنبال تبیین خطاهای فکری محمد بن عبدالوهاب است. البته ادبیات حسن فرحان بسیار آرام و به دور از تندی است. او ضمن احترام به محمد بن عبدالوهاب به عنوان یک عالم و مبلغ، معتقد است، امروز برخی درباره محمد بن عبدالوهاب راه افراط را رفته اند و او را فراتر از جایگاه واقعی اش قرار داده اند. بر همین اساس نام کتاب را مبلغ نه پیامبر قرار داده است.

۳. نحو إنقاذ التاریخ الإسلامی

۴. قراءة فی کتب العقائد المذهب الحنبلی: حسن فرحان در این کتاب به نقد و بررسی تاریخی حنابله می‌پردازد.

۵. حسن الإجابة فی عقیدة الإمساک عما شجر بین الصحابة.

۶. رواة الحدیث.

۷. قراءة فی کتاب التوحید لمحمد بن عبدالوهاب.

۸. حدیث الدبیلة.

۱۲. نقض رأی ابن تیمیه فی إسلام معاویة.

۱۴. بیعة علی بن أبی طالب فی ضوء الروایات الصحیحة (مشترک).

۱۵.الصحبة و الصحابة.

۱۶. أبوسفیان فی القرآن.

[1]. شایان ذکر است که بیشتر این آثار در صفحه‌‌ی شخصی او به آدرس زیر به‌صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

تمدن سازی انقلاب اسلامی و جریان های فکری جهان اسلام
برچسب ها
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 23
  • بازدید کننده امروز : 24
  • باردید دیروز : 35
  • بازدید کننده دیروز : 36
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 131
  • بازدید ماه : 309
  • بازدید سال : 919
  • بازدید کلی : 919
  • کدهای اختصاصی