loading...

پایگاه تخصصی نقد وهابیت

موسسه پژوهشی دارالاعلام لمدرسه اهل البیت(ع)شیراز

بازدید : 10
دوشنبه 10 فروردين 1399 زمان : 2:39

سوال

آیا بر اساس آیه شریفه " و اذا مرضت فهو یشفین"، تنها باید از خداوند سبحان درخواست شفای مریض کرد؟


پاسخ


این روزها که مردم جهان با بحران کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، به نظر می‌رسد این اپیدمی‌حتی اگر برای تمامی‌انسان‌ها، تلخ و ناگوار باشد، برای وهابیان و کارشناسان آنان، بسیار شیرین است. چرا که این مساله به عنوان یک سوژه رسانه‌‌‌ای به کارشناسان وهابی این فرصت را داده است که در شبکه‌های ماهواره‌‌‌ای و فضای مجازی، شبهات تکراری و ملال آور خود را در قالبی جدید و نو به مخاطبان عرضه کنند.

از جمله شبهاتی که کارشناسان وهابی در سایه ایپدمی‌کرونا توانسته اند آنها را بازیابی کرده و در قالبی جدید و نو به مخاطبان خود عرضه کنند، شبهات مربوط به مساله استغاثه و استعانت از ائمه اهل بیت علیهم السلام و نیز سایر اولیای الهی است. کارشناسان وهابی که همواره با تکیه بر این مساله تلاش کرده اند شیعیان و سایر محبان اهل بیت علیهم السلام را مشرک و کافر معرفی کنند، این بار با وقوع اپیدمی‌کرونا، مصداقی از مصادیق استغاثه و استعانت یعنی درخواست شفای مریض از ائمه اهل بیت علیهم السلام را در کانون توجه خود قرار داده اند. آنان به مخاطبان خود اینگونه القا می‌کنند که بر اساس آیه شریفه " و اذا مرضت فهو یشفین"[1] باید تنها خداوند سبحان را شافی دانست و این اعتقاد که اهل بیت (علیهم السلام) نیز می‌توانند بیماران را شفا دهند، موجب شرک و خروج از اسلام است.

پاسخ: طرح چنین شبهاتی از سوی کارشناسان وهابی گواه بر این مطلب است که یا آنان اشراف کاملی بر آموزه‌های دین مبین اسلام به ویژه قرآن کریم ندارند و یا با وجود اینکه اطلاع دقیقی از محتوای قرآن و نیز سایر منابع اسلامی‌دارند، به عمد آموزه‌های اسلام را به صورت گزینشی و ناقص در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند تا در این فضای پر استرس و پر اضطراب ایجاد شده از اپیدمی‌کرونا نه تنها قدمی‌هرچند رسانه‌‌‌ای در مقابله با این بحران جهانی برندارند، بلکه با ایجاد شک و شبهه در باره منابع آرامش بخش مردم به ایجاد استرس و دلهره در آنان دامن زده و ایشان را مستعد ابتلا به انواع بیماری نمایند.

به هر حال واقعیت این است که در قرآن کریم با دو دسته از آیات روبه رو هستیم: الف. آیاتی که خداوند سبحان را شافی و شفا دهنده بیماران معرفی می‌کنند، مانند آیه شریفه مذکور در متن شبهه. ب. آیاتی که در آنها شفای بیماران به برخی از اولیای الهی نسبت داده اشده است. به عنوان مثال قرآن کریم حضرت عیسی (علیه السلام) را نه تنها شافی بیماران بلکه زنده کننده مردگان نیز معرفی کرده و از زبان ایشان می‌فرمایند: «ابریء الاکمه و الابرص و احی الموتی باذن الله».[2]

با گذاشتن این دو دسته از آیات در کنار یکدیگر به این نتیجه می‌رسیم که: شفای بیماران به دو صورت می‌تواند انجام گیرد: 1. فرد به صورت مستقل و بدون نیاز به هیچ کس دیگر بیماران را شفا می‌دهد. 2. هر چند فرد افراد بیمار را شفا می‌دهد، ولی در این کار استقلال ندارد و قدرت خویش را از فرد دیگری دریافت کرده است. صورت اول مختص خداوند سبحان است و صورت دوم به افرادی اختصاص دارد که به واسطه جایگاهی که نزد خداوند سبحان دارند، خداوند متعال به آنان این اذن و قدرت را داده است که بتوانند بیماران را شفا دهند.

بنابراین برخلاف ادعای کارشناسان وهابی بر اساس آموزه‌های قرآن کریم، این اعتقاد که اهل بیت (علیهم السلام) می‌توانند به اذن خداوند سبحان و به واسطه قدرتی که ایشان به آنها عنایت کرده است، بیماران را شفا دهند، با هیچ اشکالی اعتقادی مواجه نیست.

# کرونا را شکست می‌دهیم

[1]. «و هنگامی‌که بیمار شوم، تنها او مرا شفا می‌دهد»؛ شعرا: 80.

[2]. «به اذن خدا کور مادر زاد و کسی که دچار پیسی است، بهبودی می‌بخشم و مردگان را زنده می‌کنم»؛ آل عمران: 49.

برگرفته از سایت:http://alwahabiyah.com

دستگاه دریل شارژی روپس
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 5
  • بازدید کننده امروز : 6
  • باردید دیروز : 35
  • بازدید کننده دیروز : 36
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 113
  • بازدید ماه : 291
  • بازدید سال : 901
  • بازدید کلی : 901
  • کدهای اختصاصی