loading...

پایگاه تخصصی نقد وهابیت

موسسه پژوهشی دارالاعلام لمدرسه اهل البیت(ع)شیراز

بازدید : 41
پنجشنبه 14 اسفند 1398 زمان : 22:31

سوال
مگر شیعیان و اهل سنت بنده‌ی خدا نیستند؟ پس چرا اسم فرزندان خود را عبدالرسول و عبدالنبی و عبدالحسین و... می‌گذارند؟

پاسخ
در مورد نامگذاری مردمان به عبد الحسین و ... باید گفت که وهابیت به علت تفسیر اشتباه از واژه «عبادت» حکم به حرمت چنین نامگذاری کرده اند.

اما در واقع عبادت سه معنی دارد:

یک: پرستش:

پرستش که جز برای خداوند صلاحیت ندارد که در خیلی از آیات ذکر شده مانند:

آیه 21 سوره بقره «یَأَیهُّا النَّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّکُمُ الَّذِى خَلَقَکُمْ وَ الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُون؛ اى مردم! پروردگار خود را پرستش کنید آن کس که شما، و کسانى را که پیش از شما بودند آفرید، تا پرهیزکار شوید».

آیه 65 سوره اعراف «وَ إِلى‏ عادٍ أَخاهُمْ هُوداً قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ أَ فَلا تَتَّقُون؛ و به سوى قوم عاد، برادرشان «هود» را (فرستادیم) گفت: «اى قوم من! (تنها) خدا را پرستش کنید، که جز او معبودى براى شما نیست! آیا پرهیزگارى پیشه نمى‏کنید؟!»

این مورد بین تمام فرق مسلمین مورد اتفاق است.

دو: اطاعت

در قرآن کریم آیه 60 سوره یس آمده است: (أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنی‏ آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبین؛ اى فرزندان آدم! مگر با شما پیمان نبستم که شیطان را اطاعت نکنید که همانا او براى شما دشمنى آشکار است).

خداوند متعال در این آیه کلمه عبد را در مورد بندگان به کار برده است که این بندگان را از اطاعت شیطان نهی می‌کند. و حتی ابن کثیر دمشقی در تفسیر این آیه عبد را به معنای اطاعت ذکر کرده است:

«هَذَا تَقْرِیعٌ مِنَ اللَّهِ لِلْکَفَرَةِ مِنْ بَنِی آدَمَ، الَّذِینَ أَطَاعُوا الشَّیْطَانَ وَهُوَ عَدُوٌّ لَهُمْ مُبِینٌ، وَعَصَوُا الرَّحْمَنَ وَهُوَ الَّذِی خَلَقَهُمْ وَرَزَقَهُمْ»[1]

این آیه تفریع از جانب خداوند برای کافران از فرزندان آدم می‌باشد، کسانی که از شیطان اطاعت کردند و او براى آنها دشمن آشکارى است و با اینکه خداوند خالق ورازق آنها است معصیت کردند.

بنابراین اگر کسی خود را عبد النبی یا عبد الحسین و... بنامد و مقصودش اطاعت از رسول گرامی‌اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) باشد، عمل وی مخالف دستورات دین نخواهد بود. همانطور که در آیات زیادی امر به اطاعت از رسول گرامی‌اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) شده است مانند آیات زیر:

آیه 59 سوره نساء: «یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَطِیعُواْ اللَّهَ وَ أَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلىِ الْأَمْرِ مِنکمُ‏ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فىِ شىْءٍ فَرُدُّوهُ إِلىَ اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَخِرِ ذَالِکَ خَیرْ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلا؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [اوصیاى پیامبر] را! و هر گاه در چیزى نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داورى بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (کار) براى شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است».

آیه 132 سوره آل عمران: (وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُون؛ وخدا و پیامبر را اطاعت کنید، تا مشمول رحمت شوید!)

آیه 32 سوره آل عمران: (قُلْ أَطیعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْکافِرین؛ بگو: از خدا و فرستاده (او)، اطاعت کنید! و اگر سرپیچى کنید، خداوند کافران را دوست نمى‏دارد)

سه: به معنای غلام (در مقابل حر)

در قرآن کریم آیه 32 سوره نور آمده است: (وأنکحوا الأیامی‌منکم والصالحین من عبادکم وإمائکم)؛‌‌‌ای همسران خود را و غلامان و کنیزان درستکارتان را همسر دهید). خداوند متعال در این آیه کلمه عبد را در مورد بندگان به کار برده است و علت آن این است که این بنده باید غلام وخادم مولایش باشد ونه منظور آیه پرستش مولی است

بنا بر این اگر کسی خود را عبد النبی یا عبد الحسین و... بنامد و مقصودش غلام و خادم رسول گرامی‌اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) باشد، عمل وی مخالف دستورات دین نخواهد بود. همانطور که در آیه ذکر شد.

اما علمای اهل سنت چنین تمسیه‌‌‌ای را جایز دانستند چنانچه علامه رملی شافعی جواز چنین تسمیه‌‌‌ای را داده است. عبارت وی چنین است که تسمیه به عبد النبی طبق نظر اکثر و نظر درست جواز است، مخصوصا اگر مقصود نسبت دادن خود به رسول خدا باشد[2]

شبیه همین مطلب در کتاب حواشی الشرانی [3]و حاشیة الجمل على شرح المنهج لسلیمان الجمل[4] و... نیز آمده است.

اَذرعی از بزرگان شافعی می‌گوید: در فتوی تسیمه به نام عبدالنبی توقف کردم و بعد از آن از توقف برگشتم به اینکه این نوع نامگذاری حرام نیست اگر قصد نامگذار تشرف و تبرک به نام پیامبر (صلی الله علیه وآله) و یا معنای عبد را خادم قرار بدهیم[5]

واما کسانی که از صحابه و اهل سنت اسم آنها عبدالنبی و شبیه این نام است عبارتند از:

1 . الشیخ عبد النبی المغربی المالکی [6]

2 .عبد المطلب بن ربیعة ابن الحارث[7]

۱. القاضی عبد النبی الأحمد نجری [8]
۲. الشیخ عبد النبی بن جماعة [9]
5.عبد قیس بن لأی بن عصیم من الصحابة الذین شهدوا أحدا[10]

نتیجه

در مورد نامگذاری مسلمان به عبد النبی و ... باید گفت که وهّابیّت به علت تفسیر اشتباه کلمه عبادت، حکم به حرمت و مشرک بودن نامگذاران این نامگذاری می‌کنند که همانطور که ذکر شد. حتی اهل سنت این نامگذاری را استعمال کردند و نظر علمایی اهل سنت جواز چنین نامگذاری است.

[1] . تفسیر ابن کثیر، ت سلامة (6/ 584).

[2] . إعانة الطالبین على حل ألفاظ فتح المعین (2/ 383).

[3] . حواشی الشروانی، ج 9، ص 373 ، ط دار الفکر بیروت.

[4] . حاشیة الجمل على شرح المنهج لسلیمان الجمل، ج 5، ص 266، ط دار الفکر بیروت.

[5] . «قال الأذرعی من أجلاء الشافعیة ووقع فی الفتاوى أن إنسانا سمى بعبد النبی فتوقفت فیه ثم ملت إلى أنه لا یحرم إذا قصد به التشریف بالنسبة إلى النبی صلى الله علیه - وآله-وسلم ویعبر بالعبد عن الخادم» (فیض القدیر (1/ 169)).

[6] . شذرات الذهب فی أخبار من ذهب (10/ 174)، الأسرار المرفوعة فی الأخبار الموضوعة (ص: 112) و تاریخ البصروی (ص: 108).

[7] . سیر أعلام النبلاء ط الرسالة (3/ 113).

[8] . قواعد الفقه لمحمد عمیم البرکتی، ج 1، ص 148، دار النشر الصدف کراشی، 1407ق.

[9] . شذرات الذهب، ج 8، ص 181.

[10] . الإصابة فی تمییز الصحابة (4/ 316).

برگرفته ازسایت:http://alwahabiyah.com/

روز هشتم قرنطینه - پا دادم :دی
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 13
  • بازدید کننده امروز : 14
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 66
  • بازدید ماه : 53
  • بازدید سال : 2580
  • بازدید کلی : 2580
  • کدهای اختصاصی